jueves, 31 de diciembre de 2020

Resum de l’any 2020

Agost: Boca de la Grotte Annette (Alps francesos).

Un cop mes acaba l'any, un cop mes fem balanç. Aquest any passarà a l’historia recent com l'any de la pandèmia pel Coronavirus. Encara que al nostre nivell, i espeleològicament parlant, l'any serà recordat per descobriments importants i per grates experiències amb grans amics. Aquesta epidèmia ha marcat molts aspectes de la nostra vida, i també a afectat a l'àmbit espeleològic, però diríem que la quarentena de forma positiva ens ha permès disposar d'un preciós temps pera dedicar-nos a feines de despatx, imprescindibles en tot aquell espeleòleg que te per objectiu la divulgació. El confinament perimetral de les autonomies també ens ha servit per reprendre exploracions que teníem pendents a la nostra terreta.

Agost: Grotte de Guiers Vif (Alps francesos).

Pel que fa a l'espeleologia esportiva, hem realitzat un bon nombre d'activitats destacables. Hem estat per primer cop als Alps, i com no, hem visitat el seu subsòl. A l'agost vam estar al massís de la Chartreusse on van visitar diverses cavitats del mític sistema de la Dent de Crolles i la surgència de Guiers Vif.

Agost: Luis i Jesus al Massis de la Chartreusse (Alps francesos).

Agost: Grotte de Guiers Mort (Alps francesos).

Al gener, abans de patir el confinament, vam gaudir d'una trobada d'amics a Barx, on vam visitar algunes cavitats del Pla de les Simes i la cova de l'autopista.

Gener: Trobada a Barx

Gener: Travessa del Alt dels Caragols (AC.12 - AC.13).

Gener: Cova de l’Autopista (el Jardí).

Al juliol, junt als amics de la UEC de Tortosa vam estar a Cantabria realitzant algunes travesses; entre elles Cueva de los Caligrafos - Cueva del Gándara, Sima Tíbia - Cueva Fresca i Torca de Coterón - Cuvio de la Reñada.

Juliol: Cantabria en la UEC Tortosa.

Juliol: Travessa Coterón – Reñada.

A l'agost vam tornar al Alto Asón per realitzar les travesses de Torca del Hoyon o de Caballos - Cueva del Valle, i Torca de Azpilicueta - Cuvio de la Reñada.

Agost: Travessa Azpilicueta – Reñada.

A l'octubre en nostre destí fou el Conflent, a la Catalunya nord (França). Allà vam visitar, acompanyats pel nostre amfitrió Michel, el Pla de Perellòs, la Grotte des Grandes Canalettes i la Grotte Lachambre, una eixida molt especial.

Octubre: Grotte des Grandes Canalettes.

A l’agost també vam pujar un cap de setmana al Maestrazgo turolense per baixar alguns barrancs i visitar la Cija de Fortanete. I un altre cap de setmana que estàvem per Ladruñan vam coneixer la Cueva Cambriles.

Juliol: Cueva Fresca.

En quan a les exploracions fora de la nostra província, enguany no vam poder participar en cap campanya a l’estiu. Però al mes d'octubre van començar els dies de exploracions fora de la nostra terreta. Vam començar amb un cap de setmana al Massís de Bernera per fer dues entrades al Pozo la Chelera. La setmana següent vam tornar a pujar a Bernera, en aquesta ocasió per fer dues entrades per l'espelunga de Meyodia, amb l'objectiu d'explorar al sector del Canicross. D’aquesta manera vam fer una campanya a Bernera a l’Octubre, amb dos fins de setmana molt intenssos.

Octubre: Pozo la Chelera (Massís de Bernera).

Octubre: Espelunga de Meyodia (Massís de Bernera).

Tot seguit, des de pirineus ens vam desplaçar a Cantabria per reprendre les exploracions que van deixar els companys de l'ECT a la Cueva de la Vallina, amb col·laboració amb els espeleòlegs anglesos de Matienzo Caves. En tornar de Cantabria ens van prohibir moure-mos fora del País valencià, així que vam reprendre les feines a Castelló.

Octubre: Cueva Vallina.

Al setembre també vam estar explorant en el Massís dels Ports junt a Cantero, iniciant la topografia de l’Avenc Sabarín. I al desembre vam executar una escalada a la Llenca del Serrano.

Setembre: Avenc Sabarín.

Pel que fa a la nostra terreta les exploracions no s'han aturat. Sobre tot ens hem centrar en la zona de la Sima Posos i en la unitat de drenatge Aín-Eslida. A la Sima Posos hem seguim fent feina de la qual prompte publicarem els resultats. Al  2020 hem realitzat 19 visites a la zona. En gener, per exemple, vam fer una entrada per comprovar que la cavitat s’havia inundat degut a una gota freda.

Gener: Inudació de la Sima Posos.

Mentre que en la unitat de drenatge Aín-Eslida hem efectuat 27 eixides de camp. Allà hem topografiat diverses cavitats, destacant La Covatilla, Cova de l’Ereta, Coveta de les perles, Cova del Fonillet, simes i coves de la Penya, per suposat la publicació d’un article en Gota a Gota sobre la cova de la Matilde, i la publicació de la topografia de Cova dels Ametlers. En aquest sector s’ha fet seguiment dels episodis de precipitacions agafant dades del diversos cursos hídrics i surgències.

Novembre: Topografia de La Covatilla.

A banda hem realitzat múltiples exploracions al llarg i ample de les nostres comarques. A la zona de Llucena hem treballat per tres sectors: per una banda als avencs de Les Pedroses, també una cavitat molt interessant pel Mas del Moro, i a la vesant esquerra del Riu Llucena també estem explorant unes cavitats que ens han donat alguna sorpresa. I tambe al gener vam fer la topografia del Avenc del Cabeço Panolla-13.

Juny: Exploracions a Llucena.

Maig: Exploracions als Avenc de les Pedroses.

A la zona del Maestrat hem fet diverses feines: Al febrer vam explorar alguns avencs per Albocàsser, fruit de troballes durant prospeccions en sectors força interessants. Vam tornar al Avenc del Pla d'Arçà per agafar mesures d’oxigen i intentar recercar fauna troglòbia. A Cervera del Maestre estem treballant en topografia de l’Avenc del Tinent, amb la col·laboració de Dani, veí de la població. En aquesta localitat també hem topografiat la cova de les bruixes

Desembre: Avenc del Tinent.

Altres topografies realitzades son: Cova dels lladres de Castelló; avenc de la Nevera de Penyagolosa i avenc de la Lloma del conill al massís de Penyagolosa; cova de la figuera en Onda; a Benafigos l’avenc del Clotàs i la cova soterranya; a Suera l’Aljub del castell de Maus; cuevas del Jinquero en Algimia; forat del Barranc de la Grillera a l’Alcora; a Ludiente la cueva Emblanca i el agujero de la Atalaya.

Febrer: Noves cavitats a Albocàsser.

Mes feines son les escalades realitzades a la cova dels Ametlers d’Eslida, al forat de Cantallops, i a la cova Obscura d'Atzeneta. En aquesta ultima també hem aprofitat per fer una topografia nova de mes precisió. Al gener vam fer un seguiments del ullals en acció, desprès de les fortes tempestes. Al juliol vam començar la desobstrucció del Ullal de la Marmosa, a Sant Joan de Moró. A Borriol Lee ha trobat mes d’una vintena de forats, els quals estan actualment en exploració.

Desembre: cova Obscura d'Atzeneta.

A mes a mes a l’abril, en ple confinament, va veure la llum la Revista BERIG numero 19 en format digital. I paral·lelament va començar el seu canal de Youtube. També publicàrem a Gota a Gota un excel·lent article sobre pous de dissolució a Castelló.

Gener: Cova de l’Autopista (el Mar de Coral).

Un desitgem un magnífic any nou, amb l'esperança de que el 2021, any internacional de les coves i del Karst, sigue millor i amb més grans descobriments que aquest 2020 que ja mor.