lunes, 17 de octubre de 2016

AVENC DE SANTA BARBARA (Alcalà de Xivert)

El passat dimecres aprofitant que era festiu per la festivitat de Pilar ens vam ajuntar 5 companys. Volíem fer alguna cavitat fàcil pera la gent que estan començant en el mon de la espeleologia i per als que ja duen un temps. Vam elegir aquest avenc que es fàcil, complet i amb moltes formacions.

Estretor abans del pou de 12 m.

Podeu veure la informació de la cavitat en el catàleg de cavitats de la província de castelló. En el catàleg treballa el ESPELEO CLUB CASTELLÓ fa molts anys. Ara alguns socis col·laborem activament i Joaquin Arenós s’encarrega d’actualitzar-lo dia a dia. Ara hi ha mes de 6.100 cavitats inventariades, i esta es una d’elles:

Excèntriques a la zona mes fonda.

La cavitat va ser explorada espeleològicament per primera vegada durant la Setmana Santa de 1956 per espeleòlegs del E.R.E.-C.E.C. Posteriorment a l’agost del any 1967 es visita per J.M. Miñarro i altres companys de la S.I.R.E. - Unió Excursionista de Catalunya – Sants, els quals la topografien. Desprès molts han sigut els grups que l’han visitada. Per exemple nosaltres el cap de setmana del 28 i 29 d’agost de l’any 2010 vam fer una eixida als avencs de Santa Bárbara i de Marimon en Alcalá de Xivert.

Imma pujant el pou de 40 m. a la alçada del pèndul.

Com hem dit 4 socis del ECC: David M., David L., Cristina i Luis, junt a Imma; vam fer grupet per anar a Alcalà de Xivert i baixar l’avenc. Els 5 vam gaudir de l’experiència ja que l’avenc te un poquet de tot i a mes a mes es molt bonic. Te un parell de pous: un de 40 metres i un altre de 12, te un xicotet pèndul, te 3 o 4 passets estrets i inclús te un petit llac al fons de tot. Es molt indicada la seua visita per a espeleòlegs novells.

Pou de 40 m.

L’accés es còmode a mes el company Mansano del C.M. Serra d’Irta ens va balitzar el camí per que la trobarem sense cap contra temps. Mansano també ens va fer una visita quant estàvem dins l’avenc. Que detallista es el company. Li agraïm la seua inestimable col·laboració.
Al fons de l’avenc hi ah una botella de whisky pera premiar als que allí arriben. Du mes de 25 anys allà baix, així que ja podeu imaginar com esta...

Llac en el lloc mes fondo de l’avenc.

Després de dinar vam fer un volt per la zona de la Serra d’Irta, mes concretament per l’Ametler i el Campanillas. Durant aquest passeig vam localitzar un covarxo al barranc de Roques Pardes. Es una petita coveta d’uns 5 m. de recorregut que s’obre aprofitant un estrat. Es tracta d’un laminador que en cap lloc dona opció a posar-se dret. El terra esta cobert de sediments i hi ha restes que ens fan pensar que el forat es utilitzat com a cau per alguns petits mamífers. Però com no està al catàleg vam agafar coordenades per catalogar-lo.

Cau del barranc de Roques Pardes, a terme d’Alcalà.