sábado, 21 de agosto de 2021

AVENC DE MONTEGORDO (ALBOCÀSSER)

El passat mes d'abril, pujant al cim del Montegordo, ens vam desviar de la senda per veure unes coordenades d'una cavitat desconeguda. La situació d'aquesta va ser introduida al catàleg SICE-CS uns mesos abans, sent els que facilitaren la informació, gent d'Albocàsser. Des d'ací agraïm aquesta informació a aquestes persones, ja que actualment l'Avenc de Montegordo pasa a ser la cavitat amb major desenvolupament i fondària de tot el terme municipal. En aquestes dades introduïdes al SICE-CS, solament apareixien les coordenades. Per tant el nostre objectiu era veure de quina cavitat es tractava. Una ràpida visita ens sorpren, pel que toca tornar 3 vegades més a la zona entre abril i juliol per tal d'explorar i topografíar totes les seues galeries.

Vista del barranquet on es troba la cavitat.
Boca de l'avenc

La cavitat pren el nom de cova de Montegordo, pero com que l'entrada és mes semblant a la d'un avenc, nosaltres la nombrem com avenc de Montegordo. Aquest avenc consta de dos zones ben diferenciàdes, la Vía principal que ja havia estat visitada anteriorment per algún grup, segurament d'excursionistes -encara que molt poc trepitjada- ; i la Vía nova, que no vam trobar cap senyal d'estar visitada i un dels pasos clau per entrar, el vam tindre que desobstruïr.

Capçalera del resalt de 7 metres.

Per accedir a la cavitat, ho podem fer des de la senda que puja al Montegordo per la seua vesant sud. Agafem aquest sender des d'una pista que ix al començament de la carretera que va a Catí, des de la carretera que uneix Albocàsser i Tírig. Seguint esta senda uns 5 minuts arribem a una zona més plana. Ací debem abandonar el sender i prendre cap a la dreta, baixant cap a una barrancada que hi ha en la vesant est del Montegordo. La boca s'obri  a 20 metres de la llera d'aquest barranquet, en el seu marge esquerre. Com a referència per localitzar la cavitat des de lluny, uns metres per dalt de la boca, hi ha un sargallar que destaca i és visible quan començem a baixar camp a través. Uns 150 metres més avall de l'avenc, ja hi començen les plantacions d'ametlers. L'accés des de que prenem el sender, fins la boca és d'uns 15 minuts a peu.

Descripció de la cavitat:

La entrada amb unes dimensions d'1,2 metres per 0,8 metres, es desenvolupa en un pla d'estrat inclinat, amb un paset on aquesta s'estreteix en forma d'embut. Darrere d'aquest paset, s'enllaça amb una fractura amb una incinació de 55º, amb un resalt de 7 metres. En la base d'aquest resalt hi ha una repisa, on podem descendir un altre resalt/rampa que ens porta a una zona més espaiosa, que es l'inici de la Vía principal. Si des de la repisa avançem uns metres cap al sud, passant entre formacions, torbem la capçalera d'un pou de 4 metres, que és l'inici de la Vía nova.

formacions a l'inici de la vía nova.

Situats en la base de la rampa de 5 metres, en la Vía principal, hi ha una sala de 12 x 8 x 3 metres. Pel lateral de la sala, aquesta finalitza amb petits laminadors. Cap al sud, que és la direcció principal, després d'avançar 4 metres amb un pas de sostre baix, arribem a una galeria més ampla de 18 metres de recorregut. Finalitza en una zona ascendent de sostre baix on assolim la cota -10 metres. En el tram més ample també podem ascendir per la colada accedint a zones de sostre baix molt concrecionades. A meitat de la colada, trobem el pas que ens condueix a una planta inferior, que supera la cota -20 metres, sent el punt més fondo de la vía principal. Per una estretor vertical baixem un resalt inicial de 2 metres i un altre de 5 metres que ens deixen en una curta planta on destaquen les anemolites.

Galeria Daniel

Si prenem la Vía nova, hem de descendir un resalt de 4 metres, amb les parets molt descalcificades i blanques. En la seua base hi ha un estrete resalt de 2 metres que ens porta a una zona molt inclinada i amb molta formació que arriba a -23 metres. Situats un altra vegada a la base del R-4, als pocs metres hi ha un pas ascendent que va tenir que ser desobstruit. Darrere del pas, cap a la esquerra ens porta a la capçalera del pou de 9 metres que es troba baix d'un gran bloc, pel que per arrobar a la seva capçalera hem de gatejar. Aquest pou baixa per una colada, i arriba a una base de 12 metres de recorregut, on hi han delicades anemolites. Si en la part superior del pou fem un flanqueix a una repisa de grans blocs, podem recorrer la fractura durant 14 metres, acasbant-se amb un laminador amb molta formació.

Situats un altra vegada en la gatera, si seguim pujant i prenem cap a la dreta abancen per un laminador amb molta formació, estalactites, estalactites i columnes. En aquest sector hi ha dos laminadors o galeríes principals, que es troben a diferent nivell, sent la "galería Daniel", de 15 metres de recorregut la més interessant. En aquesta hi ha molta estalactita ben desenvolupada. Per aquesta zona hi han altres laminadors que acaben per estretor, tots aquests condicionats pel bussament de la cavitat.

Pel que fa a l'espeleometría, la cavitat te un desenvolupament de 208 metres, amb 137 metres de recorregut en planta i una fondària màxima de -26,2 metres, encara que se han sondejat de forma impenetrable alguns metres més.

Proximament descriurem altres aspectes interessants de la cavitat: espeleolgènesi i espeleotemes.